Het provinciebedrijf Westtoer presenteerde op maandag 30 januari 2017 in Peace Village Mesen de 21 nieuwe Herdenkingspartners in de Westhoek. Ook het jaarprogramma voor de leden van het netwerk is voorgesteld. In totaal zijn nu 248 toeristische ondernemers erkend als Herdenkingspartner. Westtoer wil met dit netwerk de samenwerking in de regio optimaliseren en het respectvol herdenken uitdragen.
De belangstelling voor de Herdenking, zowel bij de bezoekers als in de toeristische sector, blijft aanhouden. Het provinciebedrijf Westtoer wil de streek als een open en gastvrije regio blijven positioneren in binnen- en buitenland.
Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer: “De herdenkingspartners staan in voor een gastvrij onthaal en kwalitatieve informatie. Voor bezoekers zijn deze toeristische ondernemers immers vaak het eerste aanspreekpunt voor informatie over activiteiten rond de herdenking. Het respectvol herdenken staat hierbij centraal”.
Jaarprogramma 2017
Het jaarprogramma 2017 voor de herdenkingspartners werd voorgesteld. De partners krijgen een Engelstalige opleiding over het vakjargon WO I en het gastvrij onthaal. Ook specifieke thema’s en termen rond WO I-erfgoed komen aan bod. Nog in het voorjaar wordt een exclusief bezoek aangeboden aan de tijdelijke tentoonstellingen in het kader van ‘1917 Totale oorlog in Vlaanderen’. De geïnteresseerde ondernemers worden verder uitgenodigd om de opening van de laatste 14-18 fietsroute bij te wonen en in te rijden. Op algemeen verzoek wordt er opnieuw een CWRM workshop georganiseerd.
Ethisch en meerstemming herdenkingstoerisme
De initiatiefnemers besteden grote aandacht aan de gepaste benadering bij de Herdenking van 100 Jaar Groote Oorlog. Aan de basis van dit alles staat het ethisch en meerstemming herdenkingstoerisme. Westtoer formuleerde als uitgangspunt hiervoor zeven basisprincipes: respect, gastheerschap, toegankelijkheid, meerstemmigheid, verdieping, internationalisering en de vredesboodschap. Deze principes vormden de rode draad in de opleidingen voor de toeristische sector.
Duurzaam effect
Het project met het toeristisch netwerk loopt gedurende de hele herdenkingsperiode (2014-2018). De deelnemers worden geïnformeerd via infosessies en begeleide plaatsbezoeken. De partners hebben een charter ondertekend waarin ze de basisprincipes van het ethisch en meerstemmig herdenkingstoerisme onderschrijven.
De partners engageren zich tevens om minstens aan één van de activiteiten per jaar deel te nemen. De vormingssessies voor de toeristische ondernemers zorgen niet enkel voor een kwalitatief onthaal tijdens de herdenkingsperiode. Ook na 2018 komt dit alles het toerisme ten goede. De investeringen en de initiatieven zorgen na de Herdenking 2014-2018 voor een duurzaam effect in de Westhoek.
Het netwerk kadert binnen het project visitor management 100 jaar Groote Oorlog dat ondersteund wordt door Toerisme Vlaanderen.
Veel volk in Mesen
Stephen Lodewijck lichtte het programma 2017 toe en toonde enkele filmpjes die bezoekers naar Vlaanderen moeten trekken.
Slotwoord door algemeen directeur Stefaan Gheysen.
Proficiat aan de nieuwe partners 2017:
- B&B 't Heuvelhof
- Bike & Breakfast
- Buitenbeentje
- De FOT'Oeil
- VW 't Wydouw
- De Knocke
- VW Toetindroaj
- Hotel Gemeente Huis
- B&B Ter Castaigne
- VW De Canadahoek
- VW Cosy Corner
- Text & Uitleg
- t Buitenbeentje
- VW De Douvevallei
- Café De Zoeten Inval
- Vakantiewoning " Het Kabinet "
- Hotel Recour
- SINE CURA
- Pieter Janssens - Den Heksestoel
- 't Ganzengoed
- Bakkerij Pauwelyn - Verschelde
En dan was het tijd voor de receptie.
Pagina aangemaakt door Westhoek.be / WO1.be - Greatwar.be.