De Groote Oorlog, her-tekend - Kaaskerke - 23/01/2016
'De Groote Oorlog, her-tekend' is een uniek artistiek project waarbij studenten en docenten vrije grafiek van 6 academies Deeltijds Kunstonderwijs Beeldende Kunst aan de slag gaan rond het thema van de Eerste Wereldoorlog. Jong talent in verrassende expo!

De deelnemende academies zijn Koksijde, Roeselare, Menen, Ieper, Poperinge en Harelbeke.

De vernissage vond plaats op 23.01.16 in het Museum aan de IJzer (IJzertoren) en is te ontdekken tot 10/04/2016.

IJzertoren 001

IJzertoren 003

Eregaste bij de opening van de tentoonstelling 'De Groote Oorlog her-tekend': de 101-jarige Anna Vuylsteke. Zij spoort ons aan om alles van de Groote Oorlog door te geven aan onze kinderen en klein-kinderen zodat ze beseffen wat oorlog voor ongeluk brengt over de hele mensheid.

IJzertoren 004

IJzertoren 006

Dirk Demeurie, secretaris aan het Museum aan de IJzer

IJzertoren 008

Even terugblikken op de toekomst!
 
Woord van de voorzitter Paul De Belder – januari 2016 
Met 150.000 bezoekers aan het Museum aan de IJzer, en nog ettelijke duizenden aanwezigen bij de talrijke activiteiten die we organiseerden in de loop van het jaar, was 2014, het eerste herdenkingsjaar, een absoluut ‘boerenjaar’ voor ons. En bij uitbreiding voor heel de Westhoek. Dat we in 2015 niet even hoog zouden scoren, is de logica zelf, maar met 83.002 bezoekers is 2015 wel het op één na meest succesvolle jaar ooit. De terechte aandacht voor de Groote Oorlog en de focus op de hartenkreet  ‘Nooit meer oorlog’ blijven dus bezoekers trekken naar de Westhoek.
 
Sedert decennia is de Westhoek dan ook een uitgelezen plek om te bezinnen over oorlog en vrede. De littekens in het landschap zijn samen met de duizenden graven getuigen van een vreselijke oorlog, getuigen die niemand onberoerd laten, stoffelijke resten die verontwaardiging bij ons oproepen.
 
Wij “aan de IJzer” hebben daarbij als taak de oorzaken van het geweld van 100 jaar geleden te duiden en, vooral, de link te leggen met het grote en het ‘kleine’  geweld in onze hedendaagse maatschappij, of in onze persoonlijke leefwereld.
 
Wat nog moeilijker is, en ook meer tegenstand oproept,  is het aanwijzen, en aanklagen, van de uiteindelijke verantwoordelijken, voor wat een eeuw geleden gebeurde én voor wat thans gebeurt.
 
Het voorbije decennium zijn er weliswaar heel wat historische gegevens bovengespit over  het ontstaan van de Groote Oorlog, maar de vastgeroeste, propagandistische denkbeelden uit de 20ste eeuw blijven helaas het totaalbeeld domineren. Dit zorgt niet enkel voor een vertekend beeld van het verleden maar – en dat is nog veel erger – het vormt ook als het ware een uitnodiging om diezelfde propaganda te gebruiken in hedendaagse conflicten.
 
De grote uitdaging voor een vredesmuseum en inzake vredeseducatie in het komend decennium is het gebruiken van de ‘naakte’ historische feiten als kapstok om alle vormen van geweld aan te klagen en het durven wijzen op onze eigen verantwoordelijkheid, primair of secundair, in de hedendaagse conflicten. Indien we deze taak en verantwoordelijkheid niet opnemen, zijn we er mee verantwoordelijk voor dat de verontwaardiging vrijblijvend blijft, een verontwaardiging om de verontwaardiging,  nutteloos…
 
2015 was ook het  jaar waarin ‘het binnenland’ verdween (Knack, 18 december 2015) en de vraag rees of ons land het morele recht heeft om de thuislanden van de vluchtelingen die hier ‘en masse’ hun heil komen zoeken de rug toe te keren, het morele recht heeft om afwezig te blijven in een regio die smeekt om humanitaire en economische hulp.  De vraag stellen is ze beantwoorden! Heel Vlaanderen herdacht op een grootse manier WO I en onze ‘verwoeste gewesten’, tijd nu om ons  te concentreren op de verwoeste gewesten van vandaag. Of hoe ons verhaal van 100 jaar geleden, onze boodschap van ‘Nooit-Meer-Oorlog’, méér dan ooit brandend actueel is, méér dan ooit toekomstgericht is…
 
Opvallende activiteiten in 2016 zijn onze nieuwe tijdelijke tentoonstelling en ons festival Ten Vrede, beide gekoppeld aan het Gone West-programma van Toerisme Vlaanderen dat vrouwen in oorlog en conflictgebieden centraal stelt. Maar uiteraard bent u heel het jaar door meer dan hartelijk welkom ‘AAN DE IJZER’.
 
Paul De Belder - algemeen voorzitter

IJzertoren 009

Coördinatie tentoonstelling: directeur Els Desmedt van Westhoek Academie Koksijde

IJzertoren 014

Hier enkele artistieke werken

IJzertoren 016

IJzertoren 017

Kaartjes die de soldaten verstuurden van het front naar huis - een teken van leven

IJzertoren 018

IJzertoren 019

IJzertoren 020

IJzertoren 021

IJzertoren 023

IJzertoren 024

IJzertoren 025

IJzertoren 026

IJzertoren 027

IJzertoren 028

IJzertoren 029

IJzertoren 030

Een paar beelden van de permanente tentoonstelling

IJzertoren 031

IJzertoren 032

IJzertoren 034

IJzertoren 036

Evenementenkalender
 
Opvallende activiteiten in 2016 zijn onze nieuwe tijdelijke tentoonstelling en ons festival Ten Vrede, beide gekoppeld aan het Gone West-programma van Toerisme Vlaanderen dat vrouwen in oorlog en conflictgebieden centraal stelt. Maar uiteraard bent u heel het jaar door meer dan hartelijk welkom 'AAN DE IJZER' voor onder andere:  Info: www.museumaandeijzer.be Pagina aangemaakt door Albert ommey.