200 herdenkingspartners in de Westhoek
24 March 2015 - Diksmuide - Bron: Westtoer
Het provinciebedrijf Westtoer presenteerde in Diksmuide de 36 nieuwe leden die tot het netwerk ‘Herdenkingspartners Westhoek’ toetreden. Samen met de 163 toeristische ondernemers die vorig jaar partner werden, telt het netwerk nu 199 leden. De 36 partners zijn nu officieel erkend en kunnen het unieke logo gebruiken in hun communicatie. Westtoer wil met dit netwerk van herdenkingspartners de samenwerking in de regio optimaliseren en het respectvol herdenken uitdragen.

De belangstelling voor de Westhoek houdt ook dit jaar aan. Het provinciebedrijf Westtoer wil de regio als een open en gastvrije regio blijven profileren in binnen- en buitenland.

"De herdenkingspartners staan in voor een gastvrij onthaal en kwalitatieve informatie. Voor bezoekers zijn deze toeristische ondernemers immers vaak het eerste aanspreekpunt voor informatie over activiteiten rond de herdenking. Het respectvol herdenken staat hierbij centraal”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.

Met dit project ondersteunt Westtoer het kwalitatief aanbod en de dienstverlening in de private sector. Vorig jaar werd een eerste toetredingsronde georganiseerd voor 163 belangstellenden. Dit voorjaar hebben 36 uitbaters van logies, restaurants of cafés, alsook de verantwoordelijken van de bezienswaardigheden, de battlefieldtours en de Diensten voor Toerisme deelgenomen aan de opleiding.

De invalshoeken van de opleiding waren de belangrijkste historische feiten van de Eerste Wereldoorlog, de voornaamste bezoekerssites en evenementen, de principes van goed gastheerschap en het toepassen van een gepaste en respectvolle communicatie en promotie. De herdenkingspartners beschikken over communicatie-instrumenten voor de herkenbaarheid, met onder meer een speciaal ontworpen logo, een display (voor de WO I – publicaties), stickers en een gepersonaliseerd (h)erkenningsbord.

Ethisch en meerstemming herdenkingstoerisme

De initiatiefnemers besteden grote aandacht aan de gepaste benadering bij de Herdenking van 100 Jaar Groote Oorlog. Aan de basis van dit alles staat het ethisch en meerstemming herdenkingstoerisme. Westtoer formuleerde als uitgangspunt hiervoor zeven basisprincipes: respect, gastheerschap, toegankelijkheid, meerstemmigheid, verdieping, internationalisering en de vredesboodschap. Deze principes vormden de rode draad in de opleidingen voor de toeristische sector. 

Duurzaam effect

Het project met het toeristisch netwerk loopt gedurende de hele herdenkingsperiode (2014-2018). De deelnemers worden geïnformeerd via nieuwsbrieven, infosessies en studietrips. De partners hebben een charter ondertekend waarin ze de basisprincipes van het ethisch en meerstemmig herdenkingstoerisme onderschrijven. De partners engageren zich tevens om minstens één keer per jaar deel te nemen aan één van de activiteiten. De vormingssessies voor de toeristische ondernemers zorgen niet enkel voor een kwalitatief onthaal tijdens de herdenkingsperiode. Ook na 2018 komt dit alles het toerisme ten goede. De investeringen en de initiatieven zorgen ook na de Herdenking voor een duurzaam effect in de Westhoek.