Herinrichting site WOI op de Hill 60 (Ieper) wordt bijgestuurd
07 mei 2015
- Zillebeke
- Bron: Provincie West-Vlaanderen
De Provincie West-Vlaanderen heeft, na onderling overleg met de Commonwealth War Graves Commission, Toerisme Vlaanderen, het Agentschap Onroerend Erfgoed en de stad Ieper, beslist de herinrichting van de WOI-site Hill 60 (Ieper) bij te sturen.
De wijziging heeft betrekking op de vlonderpaden. De uiteindelijke inrichting zal slechts uit één toegankelijk vlonderpad bestaan, aangelegd volgens de klassieke constructiemethode. Het pad zal de nieuwe parkeerplaats met de oude parkeerplaats ter hoogte van het monument verbinden, via het nieuw aan te leggen uitzichtpunt.
De realisatie zal tegen het najaar van 2015 voltooid zijn.
Rest van de plannen worden onveranderd uitgevoerd
De rest van de werken op de Hill 60-site worden uitgevoerd zoals voorzien: er worden parkeerplaatsen voor 3 bussen en 10 wagens, voetpaden langs de Zwarteleenstraat, wandelpaden rond de Caterpillarkrater en een uitzichtpunt aangelegd. Eerder werd al een nieuwe voetgangersbrug over de spoorlijn tussen de Hill 60 en de Caterpillarkrater gebouwd in samenwerking met de NMBS-Holding, Infrabel en de stad Ieper.
Aanleiding van de wijzigingen en tijdelijke proefopstelling
Voor de aanvang van de werkzaamheden, in december 2014, werd op de site van Hill 60 een grondscan uitgevoerd om de potentieel gevaarlijke munitie in de bodem op te sporen. De resultaten van dit onderzoek wezen op een zeer grote aanwezigheid van onontplofte munitie, veel meer dan aanvankelijk gedacht.
De Provincie wou bijgevolg geen enkel risico nemen, noch naar werknemers die de site zouden herinrichten, noch naar bezoekers.
Naar aanleiding van dit bodemonderzoek werd een alternatieve constructie met meerdere vlonderpaden getest. Deze testopstelling, waarbij de paden op horizontale dwarsbalken werden aangebracht in plaats van op de klassieke ingeheide grondpalen, leverde niet het beoogde resultaat op. De ingreep stoorde de beleving van de site en betekende een te grote visuele ingreep op de locatie.
Alternatief met te hoge meerkost
Een alternatief voor de aanpassing van de inrichting was individuele opsporing van munitie via sondering. Deze doorgedreven opsporingsmethode zou echter een zeer hoge meerkost met zich meebrengen: voor het oorspronkelijk voorziene parcours tot meer dan 150.000 euro.
Extra kosten en timing
Voor de aanleg van het uiteindelijk vlonderpad diende ook met individuele opsporing van munitie via sondering gewerkt te worden. Voor deze strook komt het neer op 20.000 euro extra kosten.
Ontsluiting en aanpassingswerken aan verschillende sites
Naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog ging de Provincie West-Vlaanderen in het voorjaar van 2014 van start met de ontsluiting en aanpassingswerken van een aantal sites, gelegen in een van de provinciale domeinen, met een belangrijke historische waarde.
Het is de bedoeling om de sites op te waarderen, toegankelijk te maken en duurzaam te bewaren voor de volgende generaties.
Zo worden momenteel naast de ‘Hill 60’ en de ‘Caterpillar’, nabij de provinciedomeinen Vierlingen en Gasthuisbossen, ‘The Bluff’, gelegen in het provinciedomein De Palingbeek en het dubbel monument ‘Ossuaire Français en De Engel’, op de Kemmelberg, aangepakt.
Aan The Bluff wordt een infobox gecreëerd waar het verhaal van de Palingbeek en de Zuidelijke Ieperboog gebracht wordt en is er een vlonderpad doorheen het kraterlandschap voorzien. Op de Kemmelberg worden de twee monumenten, De Engel en het Ossuaire Français, ontsloten en wordt de link tussen beide terug duidelijk gemaakt via kasseien.
Investering van bijna 1,2 miljoen euro
Voor de drie sites samen investeert de Provincie 1,2 miljoen euro (450.000 euro voor de Hill 60, 590.000 voor de Bluff in de Palingbeek en 195.000 euro voor de werken in de Kemmelberg).
De coördinatie voor de aanpassingswerken en het grootste deel van de investering worden door de Provincie West-Vlaanderen gedragen. Toerisme Vlaanderen kende een subsidie van 791.000 euro toe voor het project ‘Valorisatie en ontsluiting van de Ypres Salient’ via het impulsfonds ‘100 jaar Groote Oorlog’. Daarnaast investeerde ook de NMBS zo’n 255.000 euro voor de realisatie van een nieuwe voetgangersbrug over de spoorlijn aan de Hill 60.
Het studiebureau Omgeving uit Antwerpen stond in voor de verschillende ontwerpen van de plannen.