Voorstelling strategische visienota Toerisme Ieper 2016–2020 - Ieper - 25/05/2016
Stilstaan is achteruit gaan. Precies daarom liet de stad Ieper een strategische visienota opmaken die de toeristische toekomst van de stad uitstippelt. Kwestie van het imago van Ieper, ook na de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog, te blijven versterken, zowel in binnen- als buitenland. Een nog aantrekkelijker Ieper creëren voor toeristen en Ieperlingen. Deze nota is de leidraad voor de volgende jaren voor de verschillende partners betrokken bij het toerisme in Ieper. Op 25 mei 2016 werd deze visienota voorgesteld in de Ieperse stadsschouwburg aan een ruim publiek van toeristische ondernemers en andere stakeholders van het toerisme in de Westhoek.
 
Westtoer, het autonoom provinciebedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen, maakte deze nota in opdracht van de stad Ieper op. Ze werden hierin begeleid door vertegenwoordigers van Toerisme Ieper en er kwam heel wat input van lokale kenners en externe experts.
 
Uit de nota blijkt dat Ieper zich de komende jaren als ambitieuze toeristische stad blijft profileren. Schepen Jef Verschoore: “Ieper is en blijft daarbij het centrum voor de Eerste Wereldoorlog. Geen enkele andere stad is immers zo met die oorlog verbonden. Maar tegelijkertijd valt er in Ieper nog veel meer te beleven. Ieper ook uitspelen als levendige Westhoekstad, dé uitvalsbasis bij uitstek om de rest van de streek te verkennen, zal in de toekomst veel meer op voorgrond komen.”
 
De nota schuift vier belangrijke doelen naar voor. Op vlak van productontwikkeling wil Ieper zich verder ontwikkelen tot een kwaliteitsbestemming, een karaktervolle Westhoekstad en daarbij het WOI verleden als basis behouden. Bij een kwaliteitsvolle aantrekkelijke bestemming moet er aandacht zijn voor een verkeersluwere stad met meer groen, een goed bewaard historisch patrimonium met het nieuwe stadsmuseum als belangrijke nieuwe trekpleister en toeristische ondernemers die echte Ieperse ambassadeurs zijn. Ook de Westhoek moet een plaats krijgen in Ieper. De streek ligt immers aan onze voeten en eens je Ieper verlaat kom je terecht in een waar fiets- en wandelparadijs. De heerlijke streekproducten van de Westhoek laten proeven in de talrijke Ieperse restaurants kan voor extra couleur locale en sfeer zorgen in de binnenstad.  Maar WOI blijft het thema dat Ieper internationaal op de kaart zet en dit moet ook zo bestendigd worden. Het aanbod aan waardevolle sites en musea is tijdens de periode voorafgaand aan de eeuwherdenking opmerkelijk uitgebreid. Door een verdere doorverwijzing van de ene naar de andere site en door tijdelijke tentoonstellingen en evenementen wordt getracht het thema ook na de eeuwherdenking actueel te houden. Ook Ieper als Vredesstad moet zichtbaarder en tastbaarder worden in het straatbeeld zodat deze boodschap ook voor de bezoekers merkbaar is.
 
Naast productontwikkeling wordt de komende jaren door de dienst toerisme een andere communicatieaanpak naar voor geschoven. Mikken op verblijfstoeristen en dagtoeristen vanuit de Engelstalige en Vlaamse markt blijft belangrijk. Maar de stad wil ook groeien op de Nederlandse markt en de Fransen verleiden tot een dagbezoek.

Ieper promoten als levendige Westhoekstad die meer te bieden heeft dan de Eerste Wereldoorlog, wordt het uitgangspunt. Accenten durven leggen per doelgroep, per land van herkomst door thema’s naar voor te schuiven die hen specifiek aanspreken. Dit kan enkel door een gerichte en sprekende communicatie te voeren.

Op vlak van onthaal is de dienst toerisme ook het bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek. Binnen het bezoekerscentrum moet de Westhoek een belangrijker thema worden zodat de streek héél dichtbij komt. Schepen Verschoore: “Er wordt ingezet op een structurele samenwerking met de ondernemers - zoals bij toeristische infopunten en andere overlegmomenten - zodat zij, onze partners, trotse ambassadeurs voor Ieper worden.”
Als laatste doel moet het toerisme van Ieper, gezien de belangrijke economische waarde, verder getrokken worden vanuit een professionele organisatie. De medewerkers maken uit deze visienota jaarlijkse actieplannen op, om zo het toerisme verder te stimuleren. Daarbij wordt de samenwerking met andere stadsdiensten, overheden, ondernemers, Westtoer, Westhoekgemeenten en Toerisme Vlaanderen zeer belangrijk. Schepen Jef Verschoore: “De neuzen moeten immers in dezelfde richting staan om het toerisme in Ieper verder te laten floreren.”

toerisme Pagina aangemaakt door Stad Ieper.