Voorstelling Guynemerpaviljoen - Langemark - 31/01/2015
De “onbekende soldaat” is verbonden met elke oorlog. Honderdduizenden verdwenen in de eerste wereldoorlog als naamloze slachtoffers van het geweld. Maar sommigen onder hen leven voort in de geschiedenis. Eén van hen is de legendarische Franse jachtpiloot kapitein Georges GUYNEMER. Die naam is voor de Fransen een begrip geworden van de geestdrift van hun jachtvliegers en daarom draagt de luchtmachtbasis in Salon de Provence, waar de piloten opgeleid worden, dezelfde leuze uit als  die van Guynemer ‘ Faire Face’.
 
Ook Poelkapelle, waar de Franse piloot verdween op 11 september 1917, is doordrongen van deze belangrijke oorlogsfiguur. Verschillende plaatsen, verenigingen zijn naar hem genoemd.  Binnenkort wordt hieraan een verlengstuk gebreid onder de vorm van een Guynemerpaviljoen.

Het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle, het Guynemercomité ( P1917A), privépartner Ann Parrein, het VTI van Ieper en de replica werkgroep Morane, nodigden ons uit naar de persvoorstelling van het Guynemerpaviljoen op zaterdag 31 januari om 11u. Dit ging door in de Raadzaal van het gemeentehuis Langemark-Poelkapelle. Ook het Franse Guynemercomité was op deze persconferentie aanwezig.

DSC_0385

DSC_0386

Verwelkoming door Luc Vanbeselaere

DSC_0387

DSC_0388

Schepen Marleen Soete

DSC_0389

Hieronder de tekst van haar toespraak:

"Graag heet ik jullie van harte welkom op deze persvoorstelling van het Guynemerpaviljoen.
In jullie uitnodging stond ...

De “onbekende soldaat” is verbonden met elke oorlog. Honderdduizenden verdwenen in de eerste wereldoorlog als naamloze slachtoffers van het geweld. Maar sommigen onder hen leven voort in de geschiedenis. Eén van hen is de legendarische Franse jachtpiloot kapitein Georges GUYNEMER. Die naam is voor de Fransen een begrip geworden van de geestdrift van hun jachtvliegers en daarom draagt de luchtmachtbasis in Salon-de-Provence, waar de piloten opgeleid worden en waar de Patrouille de France huist, dezelfde leuze als  die van Guynemer: ”Faire Face”.
 
Ook Poelkapelle, waar de Franse piloot verdween op 11 september 1917, is doordrongen van deze belangrijke oorlogsfiguur. Verschillende plaatsen, verenigingen zijn naar hem genoemd.  
 
In ons project ‘Beleving Wereldoorlog I in Langemark-Poelkapelle’ ingediend in 2010 bij Toerisme Vlaanderen kreeg het onderdeel  ‘het oprichten van een Guynemerpaviljoen’ met de replica van het vliegtuig gemaakt door het VTI, dan ook een prominente plaats.
 
Daarnaast worden er infoborden geplaatst bij een zestal oorlogsmonumenten, krijgt de Duitse militaire begraafplaats extra duiding en wordt er op 10 april een gasaanvallenfietsroute met 8 getuigeniszuilen ingehuldigd.
 
Het volledige dossier kan rekenen op 359000 EUR subsidies van Toerisme Vlaanderen. Voor de 3 kleinere onderdelen van het project werd reeds een dossier ingediend bij de provincie en kregen we de toezegging van ± 30.000 EUR subsidies.
 
Maar het was niet allemaal rozengeur en maneschijn. De gemeente liet in maart 2012 een concept- en haalbaarheidsstudie doen door Westtoer en het verdict was niet positief. 2 vooropgestelde scenario’s beantwoordden niet aan de gestelde doelstellingen en het 3e uitgebreide concept bleek voor de gemeente qua investering niet haalbaar.
 
Andere pistes werden onderzocht en uiteindelijk werd gekozen om een publiek-private samenwerking op te zetten. Deze heeft er toe geleid dat we vandaag een samenwerking kunnen voorstellen tussen o.a. de privépartner An Parrein (Chocolat Nanny), het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle, het Guynemercomité, het VTI van Ieper en replica werkgroep Morane Saulnier.
 
Nu de plannen concreter worden, wordt er ook binnenkort terug  een subsidiedossier bij de provincie ingediend voor het oprichten van het Guynemerpaviljoen."

DSC_0391

DSC_0392

Toelichting door Geert Woussen namens het Ieperse VTI.

DSC_0396

Deze geschiedenis kunnen we schematisch als volgt weergeven:
  • 1908: Ontstaan van de eerste West-Vlaamse vakschool in Ieper.
  • 1915: Guynemer behaalt samen met zijn mechanicus Guerder zijn eerste overwinning in de gemeente Septmont, ten zuiden van Soissons (FR)
  • 1917: Het productiejaar van de motor (volgens de stempel van goedkeuring in de motor)
  • 1927: Het Belgisch leger schenkt een volledige motor en onderdelen aan de (Vlaamse) vakscholen als didactisch materiaal. De reden hiervan is dat dit type motor niet meer gebruikt wordt.
  • 2001: Na enkele omzwervingen wordt de motor gereviseerd en op een statief gemonteerd. Deze eigenaardige motor die rond zijn nokkenas draait leefde weer.
  • 2006: Tussen pot en pint komen Pol Lietaert en Johan Vanbeselaere tot het besluit dat een vliegtuigmotor zonder vliegtuig net hetzelfde is als een café zonder bier. Aangezien dit type rotatiemotor in meerdere vliegtuigen werd gebruikt, moest er nog een keuze gemaakt worden en het werd de Morane Saulnier type L of parasol. Dit was namelijk het vliegtuig waarmee de Franse As Guynemer zijn eerste overwinning behaalde in Septmont (Soisson).
  • 2006: De afdeling carrosserie, met bezieler Pol in de hoofdrol,  start met het maken van het aluminium chassis, de basis van het vliegtuig.
  • 2007: Geert Woussen start met het maken van een nieuwe houten propeller naar een model van het oorlogsmuseum te Brussel.
  • 2007: Uitwisseling met Sloveense school, enkele van onze leerlingen houtbewerking leren er hoe ze de houten vleugels moeten op bouwen. Intussen  helpen leerlingen van onze  garageafdeling om hun motor te reviseren.
  • 2008: De houtafdeling maakt de vleugels. De carrosserie werkt het onderstel volledig af.
  • 2009: 100 jarig bestaan van het VTI, het paradepaardje is op tijd klaar en maakt onder veel belangstelling een rondrit op het voetbalveld. 
  • 2010: Een (tijdelijke) tentoonstelling van het vliegtuig in het zaaltje van café "Den ouden Hert" te Poelkapelle, aangevuld met de geschiedenis van de luchtvaart in WO I en herinneringen aan Guynemer.
  • 2014: Enkele enthousiaste leerkrachten zorgen ervoor dat  het vliegtuig tentoongesteld wordt op verschillende evenementen  zoals de open-deur-dagen op het vliegveld van Ursel, Koksijde en Arras.
  • 2015: Het vliegtuig zal opnieuw te bezichtigen zijn op de herdenking van Roland Garros (die met hetzelfde type vliegtuig vloog) in Hulste en Oostrozebeke en op de herdenking van de Engelse piloot Warneford die met de Morane de eerste zeppelin neerhaalde boven Gent. Dit met een tentoonstelling in het Engelse Highworth (UK,Swindon) en te Gent. Als afsluiter de honderdste verjaardag van  het eerste succes van Guynemer te Septmont.
  • 2015: Een  nieuwe thuis voor het vliegtuig!
DSC_0399

Toelichting bij de plannen door architect Patrick Devoogdt. Hij is lid van het Guynemercomité, de architect voor de bouw van het paviljoen en de partner van Ann Parrein die haar chocoladezaak zal combineren met het paviljoen.

DSC_0400

De private partner nam het Poelkapelse Guynemercomité onder de arm voor de  inhoudelijke uitwerking en de dynamiek van het paviljoen.
 
Het paviljoen bestaat uit twee verdiepingen die opgebouwd zijn rond het replicavliegtuig dat met de neus ophangt in de richting van de ooievaar op het Guynemermonument.
 
Voor het bezoek van het museum wordt een parcours gesuggereerd, alhoewel je ook vrij doorheen het museum kan wandelen.
 
Centraal achteraan in het museum bevindt zich een projectiezaal, waarin gedurende een twintigtal minuten een film van de Service Historique de l’Armée de l’Air (FR.) gedraaid wordt. Daardoor kan een bus toeristen het museum bezoeken met een alternerend bezoek: film - gidsbeurt
 
BENEDENVERDIEPING 
  • Inkom: Eyecatcher Guynemer
  • Aanloop: Het leven van Georges Guynemer: kind, vastberaden, piloot, overwinnaar, mythe
  • Centrale zaal: Replicavliegtuig: VTI, evolutie van het vliegtuig
  • Centrale wand: Overzicht WO I – Geschiedenis vliegtuig – Icoonpiloten (Guynemer, Warneford, Richthofen, Olieslagers, …)
  • Donkere ruimtes: Videoschermen per land met uitdieping van de Icoonpiloten en anderen
  • Projectieruimte: Guynemerfilm uit de oude doos (S.H.A.A., Vincennes Fr.)
  • Poelkapelle in de oorlog: Visuele en auditieve oorlogsconfrontatie waarbij het geluid van de vliegtuigmotor de centrale rol speelt.
BOVENVERDIEPING 
  • Gelegenheidsruimte/Variërende tentoonstelling
    • Tijdsbeeld beleving/verheerlijking Guynemer
    • Warneford
    • Guynemerherdenkingen doorheen de jaren
    • Geschiedenis van het Guynemermonument
    • Cockpitervaring
    • In Residence
  • Vliegtuig en motor
  • Poelkapelle: Panorama en foto’s/postkaarten
  • Uitloopwand: Langemark-Poelkapelle en de (wijde)omgeving
DSC_0401

DSC_0402

DSC_0403

DSC_0404

DSC_0405

Iedereen op de foto.

DSC_0409

DSC_0412

De vele tekeningen.

DSC_0414

Alle leden van het Guynemercomité dragen voortaan dit mooie speldje.

DSC_0415

DSC_0418

DSC_0420

De leden van het Comité.

DSC_0421

Het paviljoen zou tegen eind 2015 klaar moeten zijn. Pagina aangemaakt door Westhoek.be / WO1.be - Greatwar.be.