Stroroute, voormalige spoorlijn Roeselare-Ieper, volledig heringericht - Passendale - 17/06/2016
Op vrijdag 17 juni 2016 opende de Provincie de heringerichte Stroroute, de voormalige spoorlijn 64 die van Roeselare, via Moorslede en Passendale naar Zonnebeke loopt.

De inrichting van deze bedding tot groene as, over een afstand van 9 kilometer, is een opsteker voor de wandelaars, joggers, fietsers en ruiters van de regio. Ook als natuurverbinding vormt de heringerichte spoorlijn een belangrijke meerwaarde in de landbouwregio. Bovendien speelde spoorlijn 64 een belangrijke rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. Naar aanleiding van de vernieuwing van de Stroroute en de Kezelbergroute (voormalige spoorlijn 65 van Roeselare-Menen) wordt dit oorlogsverhaal opgediept via de nieuwe provinciale publicatie ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’.

Verloop en beschrijving van de werken

De herinrichting en de omgevingsaanleg verliepen in verschillende fases. De werken startten in augustus 2011. In maart 2016 werden ze afgerond.
Bij de aanleg werd hoofdzakelijk gekozen voor halfverharding in ternair zand. Een gedeelte werd ook in asfalt gedaan. De gekozen verharding komt het best tegemoet aan de diverse gebruikers en is goed inpasbaar in de landschappelijk waardevolle omgeving.

Bij de kruispunten werd aandacht besteed aan de verkeersveiligheid door bebording en mijlpalen. Deze mijlpalen vormen een belangrijk element in de herkenbaarheid van de Stroroute als provinciale voormalige spoorwegbedding.

Rustpunten

Op twee locaties, aan het domeinbos de Vierkaven in Moorslede en aan de Tynecotstraat in Zonnebeke, werden rustpunten ingericht. Aan de Stroroute wordt eerstdaags een onthaalpunt met een informatiedrieluik ingericht ter hoogte van het voormalig stationsgebouw in Zonnebeke. Later dit jaar worden bij het onthaalpunt twee picknickbanken geplaatst.

Kostprijs van de werken

De totale investering bedroeg ruim 2,36 miljoen euro. Het overgrote deel daarvan, 1.858.975,18 euro, werd door de Provincie voorzien. De stad Roeselare betaalde 76.407 euro. Toerisme Vlaanderen voorzag een toelage van 98.000 euro, het Fietsfonds droeg 141.073,89 euro bij.
Via de Europese programma’s ‘Interreg IVB-project SURF’ en ‘Interreg IV 2 Zeeën-project Accessing the Countryside’ werd respectievelijk 82.309 euro en 106.701 euro voorzien.

Verbinding Kezelbergroute met Stroroute

In de omgeving van Ledegem kocht de Provincie delen van de Ledegemse Meersen aan om ze als bos- en natuurgebied te beheren. Deze waterzieke gronden liggen in de vallei van de Heulebeek. Het is de bedoeling om via de Heulebeek een trage weg voor fietsers, wandelaars en ruiters te realiseren die de Kezelbergroute (Roeselare-Menen) met de Stroroute verbindt. Zo kan de recreant in de toekomst het open landschap tussen Roeselare, Menen en Ieper verkennen via een lus van ‘groene assen’ en trage en verkeersarme wegen.

Rol van de spoorlijnen 64 en 65 tijdens de Eerste Wereldoorlog

De spoorlijnen Roeselare-Menen en Roeselare-Ieper lagen tijdens de Eerste Wereldoorlog grotendeels achter de frontlinie in Duits bezet gebied.
In ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’, een boek dat Kevin Breyne schreef in opdracht van de Provincie, wordt het verhaal van de Kezelbergroute, de Stroroute en de Vrijbosroute (Kortemark-Ieper) in de Eerste Wereldoorlog verteld. Het boek wordt begin juli uitgebracht.

24 provinciedomeinen, waaronder 9 ‘groene assen’

De werken kaderden in het provinciaal beleid met betrekking tot de herinrichting van voormalige spoorwegbeddingen tot ‘groene assen’, veilige en comfortabele routes die het West-Vlaamse platteland ontsluiten voor onder andere fietsers en wandelaars.

De Provincie beschikt vandaag over 24 provinciedomeinen, waaronder negen groene assen, die voor het publiek opengesteld zijn. De provinciedomeinen bieden de bezoekers rust, natuur en ontspanning. De groene assen ontsluiten het West-Vlaamse platteland voor fietsers en wandelaars.

De aankoop van de verschillende assen (Groene 62, Vloethemveldzate, Stroroute, Guldensporenpad, Kezelbergroute, Trimaarzate, Frontzate, Vrijbosroute en Abdijenroute) kostte de Provincie tot op heden ruim 3,2 miljoen euro.

Naast de Groene 62 (Torhout – Oostende) en de Stroroute werd ook de Kezelbergroute reeds heringericht. Later worden nog andere Groene assen aangepakt.

De opening vond plaats op vrijdag 17 juni 2016. Plaats van afspraak was De Oude Kaasmakerij in Passendale.

DSC_7514

De Provincie bracht het boek ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’ uit. Op de foto hieronder auteur Kevin Breyne, die het boek schreef in opdracht van de Provincie West-Vlaanderen.

​Het boek kost 12 euro en is te verkrijgen in het Provinciaal Informatiecentrum Tolhuis (Jan Van Eyckplein 2 in Brugge) en kan ook via de website www.west-vlaanderen.be/webshop, via provincie@west-vlaanderen.be of via 0800 20 021 besteld worden.

In ‘Sporen van de Eerste Wereldoorlog in hartje West-Vlaanderen’ wordt het verhaal van de Kezelbergroute (Roeselare-Menen), de Stroroute (Roeselare-Ieper) en de Vrijbosroute (Kortemark-Ieper) in de Eerste Wereldoorlog verteld. In het boek steekt een overzichtskaart van de drie voormalige spoorlijnen waarop de beschreven verhalen, relicten en locaties worden aangeduid.

Het boek en de kaart vormen een leidraad voor fietsers en wandelaars die de recent heringerichte groene assen van de Provincie willen verkennen.

DSC_7518

Verwelkoming door de Provincie

DSC_7519

Schepen Sabine Vanderhaeghen van Zonnebeke was de eerste spreker.

DSC_7520

DSC_7521

DSC_7522

DSC_7523

Daarna was het de beurt aan gedeputeerde Guido Decorte

DSC_7526

DSC_7529

Kevin Breyne overhandigde het eerste boek aan Cindy Verbrugghe, raadgever van de zieke Geert Bourgeois die zich had verontschuldigd.

DSC_7530

Cindy Verbrugghe was de laatste spreker.

DSC_7533

Klaar voor het inrijden van de fietsroute.

DSC_7536

DSC_7538

DSC_7539

DSC_7540

De eerste stop was voorzien nabij Tyne Cot. De Stroroute ligt ook op het fietsnetwerk en diverse wandelroutes komen er eveneens langs.

DSC_7542

DSC_7543

DSC_7544

DSC_7545

DSC_7548

DSC_7549

DSC_7550

DSC_7551

DSC_7552

DSC_7553

DSC_7555

Tijd voor wat toelichting over de aanleg van de spoorlijn.

DSC_7556

En dan opnieuw kort op de fiets.

DSC_7557

DSC_7558

Volgende tussenstop: een ijsje

DSC_7560

En wat muziek.

DSC_7561

DSC_7562

DSC_7563

DSC_7564

DSC_7565

DSC_7566

De volgende stop was voorzien aan de Kaasmakerij Passendale.

DSC_7567

DSC_7569

DSC_7570

DSC_7571

DSC_7572

DSC_7573

Opnieuw tijd voor het versterken van de inwendige mens.

DSC_7574

DSC_7576

DSC_7577

DSC_7578

Geniet van de Stroroute. Pagina aangemaakt door Westhoek.be / WO1.be - Greatwar.be.