Albion Hotel focust in 2020 op binnenlands toerisme
29 april 2020 - Ieper - Bron: Albion Hotel
De toeristische sector is een van de sectoren die erg hard getroffen wordt door de coronacrisis. Met de versoepeling van enkele maatregelen in zicht wordt er achter de schermen dan ook hard gewerkt aan een heropstart van de activiteiten. Albion Hotel in Ieper verlegt zijn focus volledig van buitenlandse – vooral Engelstalige – bezoekers naar toeristen uit eigen land. Met een specifiek aanbod in samenwerking met verschillende lokale partners.
 
Familiehotel tweede generatie



Albion Hotel is een hartelijk en familiaal hotel binnen de Ieperse stadsmuren en ligt op een boogscheut van de Grote Markt. Een ideale uitvalsbasis om Ieper, en bij uitbreiding de Westhoek, te verkennen. Naast de toeristische focus richt het hotel met vergader- en seminariefaciliteiten tot 80 personen zich ook tot bedrijven uit de ruime regio. Met Ruth Decramer, staat de tweede generatie mee aan het roer. In mei 2020 vieren ze de 20e verjaardag van het hotel. Een mijlpaal in bijzonder onzekere tijden.
 
De corona-shock

Ook al mochten hotels volgens de strikte coronarichtlijnen openblijven voor puur zakelijke klanten, toch stapelden de annulaties zich de afgelopen weken op. “De tsunami aan annulaties deed ons al snel beseffen dat sluiten de enige optie was. Voor alle medewerkers werd werkloosheid door overmacht aangevraagd. Het was zo onwezenlijk om het hotel net voor de start van het hoogseizoen te moeten sluiten”, getuigt Ruth Decramer.

Toch kwam na de shock vrij snel het idee om het hotel voor te bereiden op ‘wat wel nog mag’ eenmaal de maatregelen versoepelen. Voor de coronacrisis was 70% van de hotelgasten Engelstalig, de andere gasten reisden voor zaken of als toerist uit eigen land of de buurlanden. Bovendien stonden de afgelopen jaren bijna volledig in het teken van de ‘Grote Herdenking’. Nagenoeg alle marketinginspanningen waren gericht op de Engelse markt en de buitenlandse touroperators. Maar de kans dat buitenlandse toeristen meteen terug zullen komen naar ons land is eerder klein. Dus ging het hotel aan de slag, op zoek naar alternatieven.

Focus op toerisme in eigen land

De focus op binnenlands toerisme ligt, gezien de bijzondere coronatijden, voor de hand. Ook Westtoer, Toerisme Westhoek en Toerisme Ieper zullen zeker klaarstaan om Belgen warm te maken voor een verblijf in Ieper en de Westhoek. Albion Hotel is lokaal verankerd en werkt bijvoorbeeld samen met lokale leveranciers voor ambachtelijke producten bij het ontbijt en met andere plaatselijke ondernemers zoals restaurants, fiets- en scooterverhuurders en andere toeristische initiatieven en attracties. Vanuit die samenwerkingen werkte het hotel verschillende arrangementen uit voor diverse doelgroepen, die nu al geboekt kunnen worden via de website.

Streekontbijt voor Ieperlingen

Ook aan de sterke band met de Ieperlingen wordt gedacht. Zo werkt het hotel momenteel een ontbijtformule uit met ambachtelijke producten uit de Westhoek voor hotelgasten, Ieperlingen en mensen die naar Ieper komen voor een daguitstap. Een ontbijt kost 18,50 euro per persoon, giftcards kunnen nu al besteld worden. Ruth Decramer: “Het idee was om dit concept te lanceren ter gelegenheid van moederdag. Het zou leuk mochten we op deze manier de mensen uit de Ieperse regio overtuigen om na de coronacrisis een bezoekje te brengen aan het hotel.”
 
Meer info: www.albionhotel.be