Unieke ode stelt Flanders Fields centraal als laatste getuige van de Eerste Wereldoorlog
22 November 2022 - Ieper - Bron: Toerisme Vlaanderen
In samenwerking met het Gentse video agency StoryMe, lanceert Toerisme Vlaanderen de campagne ‘Landscapes’, dat kadert in het themajaar  rond de Eerste Wereldoorlog. Dat themajaar focust op het feit dat er geen levende getuigen meer zijn die het verhaal rond de Eerste Wereldoorlog kunnen navertellen. Enkel het glooiende landschap met haar littekens herinnert ons nog aan de gruwelen die plaatsvonden tussen 1914 en 1918. De prachtige, haast documentaire-achtige beelden tonen het landschap van Flanders Fields in haar volle glorie.

Sereniteit staat centraal in de videocampagne die Toerisme Vlaanderen lanceert naar aanleiding van het themajaar ‘Landscapes’, dat plaatsvindt van april 2023 tot augustus 2024. Met die campagne hoopt ze internationale bezoekers warm te maken om de oorlogssites met eigen ogen te komen bewonderen, en de verhalen uit de Eerste Wereldoorlog zelf te kunnen ervaren.

Het Gentse video agency StoryMe stond in voor het creatieve concept en het visuele eindresultaat, waarin het getekende landschap de hoofdrol  speelt. Dat doet ze niet alleen door in te zetten op prachtige beelden van de verschillende oorlogssites, maar tegelijk ook door een ode te brengen aan de Eerste Wereldoorlog doorheen élk component van de video: klank, beeld en emotie.

Zo speelt het gedicht ‘In the Ypres Sector’ van Carola Oman een belangrijke rol. Oman werkte als verpleegster tijdens de Eerste Wereldoorlog en  beschrijft in haar gedicht de tegenstrijdige schoonheid in het oorlogslandschap. De tekst wordt gebracht door diverse Engelstalige nationaliteiten. Zo zien en horen we onder andere native speakers uit Canada, Groot-Brittannië, Australië en Amerika - niet toevallig een belangrijke groep van bezoekers die Toerisme Vlaanderen hoopt te overtuigen Flanders Fields te ontdekken.

Dimitri Van Hoe, CEO van StoryMe, is opgetogen over het werk dat het video agency afleverde voor Toerisme Vlaanderen. “Storytelling is zoveel meer dan gewoon een verhaal vertellen. Het is de combinatie van geluid, beeld en emotie die het geheel méér maakt dan de som van de delen. Dat is in deze video enorm goed geslaagd”, voegt Van Hoe nog toe.