Toeristische initiatieven van het Lange Max Museum
27 March 2016 - Koekelare - Bron: Gerdi Staelens
Vzw Lange Max stelde ter gelegenheid van de opening van cafetaria De Lange Max op zaterdag 26 maart 2016 hun nieuwe toeristische initiatieven voor.

In de komende weken zal gestart worden met de restauratie van de bedding van het voormalige grootste Duits kanon en ze streven om de plaats rond de bedding het karakter te geven van een klein park.
 
Er is het engagement van de vzw om met de Cultuurdienst van Koekelare mee te werken aan de zomertentoonstelling om kunstwerken tentoon te stellen in de cafetaria én op het erf.
 
Ook binnen de muren van het museum werd en wordt er hard verder gewerkt.
 
De ruimte van het muziekmuseum heeft intussen plaats gemaakt voor een polyvalente ruimte… maar het is vooral de bedoeling om er tijdelijke tentoonstellingen onder te brengen. Nog voor de zomer wordt gestart met een dubbeltentoonstelling over een periode 2 jaar:
  • In 2016 wordt tentoonstelling gebouwd over de rustige jaren aan het front nabij Diksmuide. In het bijzonder over de periode eind 1915, het jaar 1916 en begin 1917. Met andere woorden tot ruim vóór de 3 de Slag rond Ieper. Ook deze periode kent enkele unieke zaken die kunnen ontsloten worden voor een ruim publiek.
  • In 2017 zullen ze focussen hebben op de invloed van de 3de Flandern Schlacht in de regio.
Het is te verwachten dat er in 1917 veel aandacht zal gaan naar Passendale, voor de 3de Slag rond Ieper, maar mensen die graag een ruimer kader van de 3de Flandern Schlacht zien, zullen dan best ook naar het Lange Max Museum komen.
 
Er werden ook audioverhalen en werkboekjes gemaakt voor de leerlingen van de tweede graad van de lagere school. Deze leerlingen kunnen eerstdaags interactief het Lange Max Museum bezoeken. Aan de hand van opdrachten kunnen ze veel bijleren over de Eerste Wereldoorlog.

Het belangrijkste punt dat werd aangekondigd is de aanvang van het “Lange Max Museum - partner network”.
 
De werkgroep achter het museum bouwde in de afgelopen wintermaanden aan een concept om de streek rond het Lange Max Museum én met “Koekelare” als centrale plaats te promoten als een interessante en aantrekkelijke plaats voor verblijfstoerisme.
 
Het eerste én het belangrijkste accent van het concept, is het inzetten op “verblijfstoerisme”.
 
De idee is, wanneer ze het de toeristen hier bijzonder aantrekkelijk maken, dan kunnen deze worden aangespoord om gebruik te maken van de logies in de omgeving. Dan hebben ze een formidabele voorzet en moeten ze enkel nog de mensen zien te motiveren voor een bezoek aan de plaatselijke musea.
 
Als tweede element van het concept zorgen ze dat alle informatie elementen voor een kant en klaar aanbod van een meerdaags verblijf aanwezig zijn. Er wordt daarbij gemikt op informatie voor op de meerwaardezoeker.
 
Concreet sommen ze dus niet alleen alle mogelijkheden op, onder de noemer “arrangementen” zoals dit gebruikelijk is voor het samenstellen van daguitstappen, maar ze gaan een stap verder. Ze zullen de mensen laten proeven van voorbereide formules voor meerdere dagen. Bij hen kan je bijvoorbeeld kiezen voor "Cultuur en Fietsen", "Cultuur en Wandelen", "Natuur en Cultuur" of "Slecht weer en toch genieten"… De “toeristische gerechten” zullen blijven evolueren.
 
De mensen van Lange Max hebben partners rond hen bewogen om het concept te ondersteunen. Dit zijn o.a. verblijfslogies, horecazaken en andere cultuuraanbieders. Het is een WIN/WIN-verhaal dat kosteloos is voor de partners. Tot nu toe hoorden ze van de eerste contacten een enthousiaste “Ja” voor samenwerking. Ze nodigen nog graag anderen uit om aan te sluiten.
 
Om dit alles mogelijk te maken werd een nieuwe, visueel héél aantrekkelijke website voor het Lange Max Museum gemaakt. De aangereikte formules op de website bevatten heel wat informatie om de gemeente Koekelare te ontdekken. De website moet de toerist kunnen bewegen naar Koekelare.

Ze zorgen bij dit alles dat de deelnemers van het “Lange Max Museum – partner network” visueel goed herkenbaar zijn. Er werd daarom een logobord gemaakt dat bij de partners zichtbaar dient opgesteld te worden.
 
De eerste twee logobordjes, die een uiting zijn van goede samenwerking, werden op zaterdag 26 maart 2016 gegeven aan mevr. Celien Ronsijn, nieuwe uitbaatster van de cafetaria De Lange Max en aan dhr. burgemeester Patrick Lansens.