Nieuwe voetgangersbrug tussen Hill 60 en Caterpillarkrater - Zillebeke - 08/11/2014
Meer veiligheid en comfort voor bezoekers

Op zaterdag 8 november 2014 opende infrastructuurbeheerder Infrabel een nieuwe voetgangersbrug over de spoorlijn tussen Hill 60 en de Caterpillarkrater. De nieuwe brug heeft een breed voetpad van 4.2 meter breed en is veiliger voor de bezoekers. De komende maanden restaureert de provincie West-Vlaanderen de oorlogssite verder met onder meer de aanleg van plankenpaden en trappen op de site, een nieuwe parking en een betere verbinding naar de krater van de Caterpillar. Aanleiding voor de werken is de herdenking van Wereldoorlog I.

Nieuwe wandelbrug veiliger voor bezoekers

De bouw van een nieuwe wandelbrug tussen Hill 60 en de Caterpillarkrater was meer dan nodig. Met meer dan 100.000 bezoekers per jaar was de oude brug over de spoorlijn te smal voor voetgangers en autobussen. Verre van ideaal dus. Daarom bouwde Infrabel tegen de bestaande brug een nieuwe wandelbrug. Het nieuwe voetpad op de brug is 3.3 meter breder dan haar voorganger, en ligt hoger dan de rijbaan. Dat is veiliger en comfortabeler voor de wandelaars.

De nieuwe wandelbrug bouwen tegen een bestaande brug was niet eenvoudig. Onder de brug loopt niet alleen een spoorlijn; het gebied ligt ook in de vroegere frontlinie van Wereldoorlog I. Voor de start van de werken deden de ingenieurs van Infrabel daarom een grondige scan van de ondergrond. Op zoek naar restanten van onder meer overblijvende munitie. Deze voorzorgsmaatregel had een dubbel belang: de veiligheid van het treinverkeer, van de omwonenden en van onze ingenieurs garanderen, én de werken volgens schema laten verlopen.



De bouw van de nieuwe voetgangersbrug startte op 5 mei 2014. Infrabel kon de werken ruim een maand voor de voorziene einddatum succesvol afronden dankzij een slimme bouwtechniek: de onderdelen van de brug werden ter plaatse op de bestaande brug gebouwd. Hierdoor was er geen zwaar transport nodig. Van op de bestaande brug werden, met behulp van een grote kraan, de verschillende onderdelen op hun plaats gezet.

Hill 60, belangrijkste getuige van Wereldoorlog I

Hill 60 is vandaag de belangrijkste getuige van de Eerste Wereldoorlog in de Ieperboog, en zelfs binnen de hele Westhoek. Hier bleef ongeveer 2,7 ha oorlogslandschap onaangeroerd, terwijl in de rest van Vlaanderen puin geruimd werd. Het pokdalige gebied vol putten en bulten behield zijn vele mijnkraters, een indrukwekkend bunkercomplex, bunkerresten, nog wat verspreid oorlogspuin en enkele herdenkingsmonumenten. Hill 60 is ook een immens massagraf: wie er wandelt, loopt over de resten van enkele honderden gesneuvelde soldaten die geen gekend graf kregen.

Met de inrichtingswerken wenst de provincie samen met haar partners (stad Ieper, CWGC, NMBS, Infrabel en Toerisme Vlaanderen) dit unieke stukje oorlogslandschap te beschermen door het aanleggen van wandelpaden, trappen en passerelles. Daarnaast wordt de nabijgelegen site de Caterpillarkrater beter toegankelijk gemaakt.

DSC_6437

DSC_6438

DSC_6439

DSC_6440

DSC_6441

Toelichting door gedeputeere Guido Decorte bij de werken aan de brug, de site van The Bluff en de Kemmelberg.

DSC_6443

Hieronder de tekst van zijn toespraak:

"Dames en heren,

Ik heet U van harte welkom op deze officiële inhuldiging van de voetgangersbrug over de spoorweg. Dit is een eerste stap in de realisatie van het project rond de herinrichting van Hill 60. Daarom wil ik U vandaag graag nog wat meer toelichting geven bij de plannen van het provinciebestuur met deze site.
 
De provincie zet volop in om het erfgoed van de Eerste Wereldoorlog binnen de provinciedomeinen te ontsluiten voor het publiek. Om dit echter op een kwaliteitsvolle en serene manier te kunnen doen, dringen zich een aantal ingrepen op.
 
Bedoeling is om het erfgoed dat zich binnen de provinciale domeinen “De Palingbeek” en ook “De Kemmelberg” bevindt zo goed als mogelijk te bewaren en te ontsluiten.
 
Sites zoals Hill 60 hier aan de rand van ons provinciaal domein waar fel om gevochten werd en waar vele soldaten van toen nog steeds onder de grond begraven liggen, willen we met het gepaste respect behandelen en herdenken.

Wanneer we zien dat Hill 60 meer dan 100.000 bezoekers per jaar over de vloer krijgt, spreekt het vanzelf dat dit een impact heeft op de site. Zoals jullie wel weten, zet de erosie zich sterk door op deze site: zo kan het gras bijvoorbeeld niet meer teruggroeien door de vele bezoekers die over hetzelfde “paadje” lopen.
 
Daarom willen we met de Provincie en onze partners nu ingrijpen. We willen niet alleen de erosie tegengaan. We willen deze site, tout court, beter toegankelijk maken met respect voor de site en vooral haar slachtoffers. Daarom leggen we op de site meer dan 400 m vlonderpaden aan. Dit heeft als voordeel dat de site niet meer zal eroderen, maar ook dat de site rolstoeltoegankelijk zal worden. Iets wat op vandaag niet het geval is.
 
In nauw overleg met de beheerders van Hill 60, de Commonwealth War Graves Commission, werden plannen uitgewerkt voor deze site. Samen met de NMBS-Holding, Infrabel en de Stad Ieper werd ter hoogte van de Hill 60 en de Caterpillar-krater een oplossing gezocht voor de smalle doorgang op de bestaande brug in de Zwarte Leenstraat. Het resultaat is, zoals jullie straks zullen zien, een nieuwe brug naast de bestaande brug, waardoor voetgangers op een veilige en comfortabele manier van Hill 60 naar de Caterpillar kunnen wandelen.
 
Daarnaast voorzien we ook nog in een nieuw voetpad langs de volledige site van Hill 60 in de Zwarteleenstraat, alsook een nieuwe parking naast de site. Op die nieuwe parking komt, naar analogie met de andere WOI-sites ook een infobaken. De huidige parking zal autovrij worden en als panoramapunt met zicht op Ieper ingericht worden.
 
Wat de bouw van de brug betreft konden we rekenen op drie partners die elk een deel van de realisatie op zich namen: NMBS, Infrabel en stad Ieper. De NMBS-holding (ondertussen NMBS) investeerde 255.000 euro in het verbeteren van deze verbinding, terwijl Infrabel de werken in goede banen leidde. De stad Ieper zorgde dan weer voor het vernieuwd wegdek ter hoogte van de brug in de Zwarteleenstraat.
 
Naast de werken op Hill 60 zelf pakken we ook de Caterpillar-krater aan. We willen de krater terug meer als krater presenteren aan de bezoekers van ons provinciaal domein. Daarom gaan we een halfverhard pad aanleggen vanuit de Zwarteleenstraat naar de krater, alsook het pad rond de krater zullen we in halfverharding aanleggen. Dit opnieuw om de site rolstoeltoegankelijk te maken. Op vandaag lukt dit vaak niet door modder op het huidige pad.

De werken aan Hill 60 starten op 24 november 2014 en zouden normaal in april 2015 moeten afgerond zijn. De werken voor de Hill 60 en The Bluff, in ons provinciaal domein De Palingbeek, werden gegund voor een bedrag van 1.051.020 euro aan de firma West Construct uit Oostkamp. Dat is dezelfde aannemer als de brug.
 
De andere site die we hier aanpakken ligt een beetje verderop. Zoals gezegd gaat het om ‘The Bluff’. Een belangrijke site in het verhaal van de ondergrondse oorlogsvoering. Tot voor kort was deze site helemaal niet toegankelijk voor het publiek. Maar met de nodige inspanningen willen we deze wel opnieuw toegankelijk maken, zodat het verhaal van de ondergrondse oorlogsvoering opnieuw goed geduid kan worden.
 
De derde site die we onder handen nemen, is de site op de Kemmelberg. Met de werken die we er willen uitvoeren willen we de kasseiweg tussen “Den Engel” en “De Ossuaire” opnieuw gaan verbeteren.
 
De eerste stap in het realiseren van onze plannen, de brug over de spoorweg was uiteraard onmogelijk alleen te realiseren.
 
Daarom wil ik tot slot heel uitdrukkelijk onze diverse partners bedanken: De provinciale diensten, het studiebureau Omgeving, de stad Ieper, Infrabel en de voormalige NMBS-holding, ondertussen NMBS.
 
Ik dank u."

DSC_6444

DSC_6445

DSC_6446

DSC_6447

Daarna gingen we te voet naar de nieuwe brug voor het plaatsen van de laatste 3 stenen.

DSC_6448

DSC_6449

DSC_6451

DSC_6452

Toespraak Eerste schepen Jef Verschoore – schepen voor Erfgoed

DSC_6453

Hieronder de tekst van zijn toespraak:

"Geachte aanwezigen
 
Geen “bridge to far” hier, maar overduidelijk “a bridge, just right”
 
Tot diep in de jaren 1980 dachten we dat historische monumenten geïsoleerd stonden. Ze hadden een waarde op zichzelf, en niets meer.
Dat was zelfs in onze historische steden zo. Historische bouwwerken en monumenten kregen maar schoorvoetend een context mee.
 
Vanaf de jaren 1990 noteerden we voor het eerst aandacht voor stads- en dorpsgezichten, voor gehelen van betekenis waarbij de samenstellende elementen elkaar versterken. En de som van de elementen is uiteraard veel groter dan elk van  hen apart.
 
Voor landschappen is het nog twintig jaar wachten voor ook daar de geesten beginnen te rijpen.
 
Met het project van de Ieperboog als grootste getuige van de Eerste Wereldoorlog in deze regio, proberen de Stad Ieper en de Provincie West-Vlaanderen, i.s.m.  telkens andere partners, zoals hier vandaag Infrabel, een heel groot project van elkaar versterkende elementen uit de rijke en veelzijdige erfenis van de Eerste Wereldoorlog samen te brengen.
 
Het grote historische verhaal van de oorlog in deze streek, en met name in deze Ieperboog, bestaat uit vele samenstellende hoofdstukken.
Het verhaal wordt het best als we veel soorten relicten samenbrengen: we denken aan vrij evidente elementen zoals monumenten, begraafplaatsen, relicten als slagvelden, kraters, loopgraven of bunkers. Maar ook aan minder evidente getuigen als uitzichten, verhalen, gezichten, namen, herinneringsbomen…
 
Wie denkt aan samenleggen, aan verbinden, heeft op de meest letterlijke manier bruggen nodig. De brug die vandaag geopend wordt verbindt twee belangrijke sites: Hill 60 en de Caterpillar, maar verbindt daarnaast ook uitzichten op de stad Ieper en percelen aan weerszijden van de straat en de spoorweg.
 
We zijn al vele jaren bezig met dit grote samenbrengen van delen van grote historische verhalen. Het gaat heel traag. In de geesten en in de feiten. Mensen zijn niet meteen overtuigd dat het resultaat veel groter, sterker en beter en dus toekomstgerichter is, als het de vele kleine elementen verbindt tot een groot conceptueel geheel. De weide naast de spoorweg werd in de jaren 1960 (in een tijd dat oorlogsrelicten nog helemaal op zichzelf stonden – als er al naar omgekeken werd) voorbestemd om bebouwd te worden. Het heeft de Stad Ieper veel inspanningen gekost om dat besluit ongedaan te maken, en om zo het uitzicht dat je van daar, en van aan de overkant van de weg, van op Hill 60 zelf, op Ieper hebt, (om dat) te vrijwaren.
 
Evenveel moeite heeft het gekost om alle partners te overtuigen dat een parking ingericht op een vroegere frontlijn helemaal geen zin had (en  toch was die in de jaren 1970 zo aangelegd). De brug en de nieuwe aankleding van de onmiddellijke omgeving zijn belangrijke verbindende middelen, zodat de belangrijke sites hier, veiliger, beter, mooier en zinvoller worden.
 
Nu deze mooie brug er ligt kan de inrichting van de percelen aan weerszijden ervan worden aangepakt. De Provincie zal op de plek van de huidige parking de nabijheid van beide frontlijnen suggestief in herinnering brengen. Op het stukje niet-bebouwde weide ertegenover zal het tracé van de Britse loopgraaf verder worden verbeeld en zal het prachtige uitzicht op Ieper en op een groot deel van de Ieperboog worden uitgewerkt.
 
Hopelijk kunnen de werken snel worden uitgevoerd, want volgend jaar in april zal het precies 100 jaar zijn  dat de zogenaamd kleine Ieperboog tot stand kwam.
 
In de rest van het land is de eeuwherdenking van de Grote Oorlog misschien nu al voorbij. Voor ons in de Westhoek en in het bijzonder in de omgeving van Ieper, begint het nog maar pas."

DSC_6454

En dan konden de laatste 3 stenen geplaatst worden.

DSC_6457

DSC_6458

DSC_6459

DSC_6460

Nadien werd ook het monument voor de 2 Franse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog nog onthuld.

DSC_6461

DSC_6463

Toelichting bij het waarom van het monument.

DSC_6464

DSC_6466

DSC_6468

DSC_6469 Pagina aangemaakt door Infrabel.