Eerste 32 beeldjes 'ComingWorldRememberMe' gemaakt - Ieper - 18/03/2014
‘ComingWorldRememberMe’ is het beeldende kunstproject binnen ‘GoneWest’, het culturele evenementenprogramma van de Provincie West-Vlaanderen voor de herdenking van WOI. Gedurende de vijf herdenkingsjaren, van 2014 tot en met 2018, zullen workshops en belevingsateliers georganiseerd worden waarbij 600.000 beelden uit klei gemaakt worden door bezoekers. Elk beeldje staat voor één van de slachtoffers die tijdens WOI het leven lieten in België. In 2018 zullen de 600.000 beelden geëxposeerd worden in een land art installatie van 3 hectare op provinciedomein De Palingbeek in Ieper, in het niemandsland van de frontzone.

9.000 Britse jongeren bezoeken de voormalige frontzone

De 30 Britse jongeren die deelnemen aan de workshop, maken deel uit van een testpanel. Mogelijks wordt de ‘ComingWorldRememberMe’-workshop opgenomen in het WOI-herdenkingsreisprogramma van 9.000 Britse jongeren.

9.000 Britse ambassadeurs zullen gedurende de volgende vier jaar (vanaf september 2014) de voormalige frontzone in onze provincie en in Noord-Frankrijk bezoeken in het kader van de herdenking. De Britse regering Cameron cofinanciert dit WOI-herdenkingsreisprogramma voor elke Britse secundaire staatsschool.
 Workshop (01)

Workshop (03)

Workshop (04)

Workshop (05)

Workshop (06)

Workshop (07)

Workshop (08)

Workshop (09)

Workshop (10)

Workshop (13)

Toelichting door Guido Decorte, Gedeputeerde voor milieu, landschap en natuur voor de Provincie West-Vlaanderen

"Geachte genodigden,

De herdenking aan de Eerste Wereldoorlog is een verhaal dat ons provinciebestuur niet vreemd is. Sinds jaar en dag engageert het provinciebestuur van West-Vlaanderen zich met mensen en middelen om de herdenking aan de Grooten Oorlog levendig te houden, op een kwaliteitsvolle en serene manier. We doen dit omwille van een aantal redenen.

Ten eerste omwille van een cijfer: 600.000. Dat is het naakte cijfer van het aantal dodelijke slachtoffers (zonder onderscheid in nationaliteit, leeftijd, civiel of militair) op Belgische bodem. Ruim 90 % daarvan in West-Vlaanderen in deze Westhoek. Niet te verwonderen als men beseft dat men gedurende 5 jaar op zo’n kleine oppervlakte alle mogelijke vernietigingswapens op elkaar losliet. 100 jaar geleden veranderde de wereld voorgoed.
Een tweede reden is omwille van een zeer aparte verantwoordelijkheid naar de eigen bevolking en de vele honderdduizenden binnen- en buitenlandse bezoekers die ieder herdenkingsjaar zullen komen. Tussen 2014 en 2018 verwachten we maar liefst 2,5 miljoen bezoekers. Bezoekers die de streek willen verkennen en beleven. Bezoekers die het verhaal achter de Groote Oorlog willen proeven.

Het provinciebestuur, samen met Westtoer, Vlaanderen en de lokale overheid, hebben hier een verantwoordelijkheid op te nemen naar kwaliteitsvolle ontsluiting en aandacht voor voldoende sereniteit.

De Provincie West-Vlaanderen en Westtoer vinden het daarenboven ook hun plicht om de vele honderdduizenden bezoekers als een goede gastheer te ontvangen. Goed gastheerschap vertaalt zich onder meer door het aanbieden van inhoudelijke duiding over het erfgoed en de verhalen van de Eerste Wereldoorlog via musea en bezoekerscentra.

Om dit te realiseren met een waakzaam oog voor kwaliteit en sereniteit houden we vast aan het principe van Toerisme+. De wijze waarop we 100 jaar Groote Oorlog herdenken is niet vrijblijvend. Westtoer heeft aan de hand van 7 basisprincipes het kader uitgezet voor een ethisch en meerstemmig herdenkingstoerisme rond 100 jaar Groote Oorlog. Concreet betekent dit dat er vertrokken wordt vanuit respect voor de oorlogsslachtoffers, het landschap, het erfgoed en de geschiedenis.

De derde reden waarom het provinciebestuur inzet op de 100-jarige herdenking van WOI is omdat er geen rechtstreekse getuigen meer in leven zijn. De wijze waarop we 100 jaar Groote Oorlog herdenken is bijgevolg niet vrijblijvend. Het wordt bepaald door onze interpretatie van WOI. Deze interpretatie werkt vervolgens door in de vormgeving en inrichting van musea, monumenten en lieux de mémoires, het werkt door in de organisatie van herdenkingsrituelen- en evenementen. Zorgvuldigheid en respect zijn dan ook essentieel.

Om de herdenking op een gepaste en professionele manier voor te bereiden maakte Westtoer, in samenwerking met het agentschap Toerisme Vlaanderen, reeds in 2008 de studie ‘Toeristische valorisatie van erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek met het oog op 100 jaar Groote Oorlog (2014-2018)’. In deze studie werden de bakens uitgezet om de voorbereidingen van de herdenking in goede banen te leiden.

Een van deze bakens, is de infrastructurele ontsluiting van de erfgoedsites, met een aantal strategische projecten als topprioriteit. In navolging van de Vlaamse Overheid heeft ook het provinciebestuur West-Vlaanderen er voor gekozen om te voorzien in een tijdelijk reglement ter ondersteuning van infrastructuurprojecten die het erfgoed van de Eerste Wereldoorlog in de Provincie kwalitatief ontsluiten.

Na 4 oproepen zijn er uiteindelijk 38 projecten weerhouden die ondersteund worden met provinciale middelen. De Provincie investeerde voor ruim 4 miljoen euro in infrastructuurprojecten verspreid over de hele provincie. Een aantal projecten, waaronder vier van de vijf strategische, zijn reeds gerealiseerd en heel wat projecten openen in de loop van de volgende weken en maanden.

De herdenking aan de Eerste Wereldoorlog wordt vanuit de Provincie opgevat als een totale beleving; een culturele verrijking. Deze visie vindt ook haar beslag in de ontwikkeling van het cultuurprogramma GoneWest. Maar daar zal mijn collega-gedeputeerde Vanlerberghe U zo dadelijk meer toelichting bij geven."



Ook Myriam Vanlerberghe, Gedeputeerde voor cultuur voor de Provincie West-Vlaanderen hield een toespraak:

"Beste aanwezigen,

De Provincie West-Vlaanderen wil met het herdenkingsproject GoneWest een artistieke reflectie op de Groote Oorlog ondersteunen en stimuleren via nieuwe creaties, interpretaties en producties :
  • De Eerste Wereldoorlog was een bij uitstek 'democratische' oorlog, die burgers uit alle bevolkingslagen meesleurde en geen enkele geleding van de samenleving ongemoeid liet. Zo goed als iedereen, elke familie én alle delen van het maatschappelijk leven, waren betrokken bij de Eerste Wereldoorlog. Precies deze alomtegenwoordigheid creëert een groot draagvlak voor GoneWest. Het is alvast de uitdrukkelijke wens van de Provincie West-Vlaanderen om dit draagvlak te verbreden en te verdiepen. Een visie op de Eerste Wereldoorlog als uitsluitend een militaire confrontatie tussen een aantal nationale staten, met overwinnaars en verslagenen, is te beperkt. Het brengt het gevaar met zich mee oude patronen van vijandschap te bestendigen en te rechtvaardigen.
  • GoneWest wil daarom via moderne culturele vormtalen de huidige en jonge generaties aanspreken; zonder taboes naar genre of disciplines. Pop en rock staan naast klassiek maar evengoed moderne dans naast traditionele wereldmuziek. Een goede mix van grote publieke voltreffers, artistieke creatie en nichewerk. Evenals het streven naar een mooie mix tussen volksverhalen via verteltheater die identiteitsbepalend zijn geweest voor de regio. Kortom, een Grass Rootsbenadering naast internationale, beschouwende topproducties. De mix tussen amateur en professioneel, groot en klein, divers, inclusief en participatief maar met één rode draad: de mens en zijn levensverhaal in de ‘Groote Oorlog’.
    Tijdens elke editie van GoneWest zullen terugkerende formats ontwikkeld worden. Zo zal iedere editie een openingsweekend kennen, in ’14 is dat het ‘Lichtfront’ op 17 oktober. Op 22 april verneemt u daar mee over want dan starten we de nationale campagne en zullen we een brede oproep lanceren om participanten te mobiliseren. De podiumkunsten worden verzameld in ‘Stemmen en Plekken’ maar evengoed de internationale literaire happening, ‘Grondtonen’ verenigt dan weer alle muziekgenres.
De inhoudelijke ruggengraat van het GoneWest-project is de ‘Namenlijst’ en het daarop geïnspireerde beeldende kunstproject ‘Coming World/Remember Me’.
  • De levensverhalen die we met GoneWest via de artistieke producties reëel of imaginair willen vertellen, kunnen niet benoemd worden zonder de anonimiteit te doorbreken. Piet Chielens en zijn ploeg van het In Flanders Fields Museum werken al jaren aan de Namenlijst, de Provincie ondersteunt met veel overtuiging de making off van deze unieke lijst dat alle dodelijke slachtoffers die op Belgische bodem vielen, zowel burgers als militairen, ontsluit. De Provincie investeert daarnaast ook fors in wat wij het digitale nalatenschap noemen ofte de ontwikkeling van belangrijke digitale platforms om al deze info optimaal te ontsluiten.
  • Vanaf 4 augustus 2014, de dag waarop Duitsland ons land binnenviel, zullen ‘day by day’ de namen gestreamd worden van de slachtoffers die precies 100 jaar geleden vielen. Op die manier zal iedereen vier jaar lang de loop van de geschiedenis kunnen volgen in al zijn verwoestende waanzin.
Dit inspireerde Jan Moeyaert, de drijvende kracht achter vzw Ku(n)st, met het volgende indringende, participatieve idee: het maken van 600.000 beelden in klei door de bezoekers. Einddoel is de creatie van een fenomenale landscape installatie in het Provinciaal domein de Palingbeek, vlakbij de iconische Hill 60 in Ieper. De artistieke vormgeving en zingeving hiervan wordt ontwikkeld door Koen Vanmechelen, Vlaanderens bekendste Kippenman maar vooral internationaal vermaarde beeldende kunstenaar, vorig jaar internationaal bekroond, met een buitengewone visie op de mens en zijn bestemming.
  • De 30 Britse jongeren die vandaag aan de workshop deelnemen, maken deel uit van een testpanel. Mogelijks wordt de ‘ComingWorldRememberMe’-workshop opgenomen in het WOI-herdenkingsreisprogramma van 9.000 Britse jongeren.
9.000 Britse ambassadeurs zullen gedurende de volgende vier jaar (vanaf september 2014) de voormalige frontzone in onze provincie en in Noord-Frankrijk bezoeken in het kader van de herdenking. De Britse regering Cameron cofinanciert dit WOI-herdenkingsreisprogramma voor elke Britse secundaire staatsschool.
De deelname van Britse schoolkinderen aan deze reusachtige making off zou dan ook van onschatbare waarde zijn. Via hen worden de vele slachtoffers uit de anonimiteit gehaald en kan een belangrijke ‘her’-denkingsproces tot stand komen.

Ik dank u!"

Daarna gaf Jan Moeyaert verdere toelichting.

Workshop (15)

Workshop (17)

Workshop (18)

Workshop (19)

En dan mochten de Britse jongeren meehelpen.

Workshop (20)

Workshop (21)

Workshop (22)

Workshop (23)

Workshop (26)

Workshop (28)

Workshop (31)

Workshop (32)

Workshop (33)

Workshop (34)

Workshop (35)

Workshop (36)

Workshop (37)

Workshop (39)

Workshop (41) Pagina aangemaakt door Foto's: Jozef Coulembier / Teksten: Provincie West-Vlaanderen.